Friday, November 28, 2014

Am I having my moment of truth?

Pukul 3.06 pagi.

Malam ni mata tak dapat lelap. Hati sedikit gusar. Sebab ada sikit ketidakpuasan hati kepada sisi sebelahku. Tak perlu cerita panjang. Simpan dalam hati.

Tadi baru sudah nonton movie Unknown. Alone. Cerita tak habis tengok sebab pada klimaks, video tamat. Tak habis download. Sedikit geram.

Sebelum masuk bilik, buka FB. Ternampak satu post yang di-share oleh rakan, tanda-tanda kiamat.

Masuk bilik. Streaming Fb. Tonton video Fb tadi. Sampai habis. Menakutkan. Tanda tandanya banyak dan jelas sekali. Tutup ipad.  Mata tak boleh lelap.

Tengok si anak di sebelah. Tido buas. Kaki di kepala kepala di kaki.

Tiba tiba teringat kuliah Tanyalah Ustazah tengahari tadi tentang Kuasa Istighfar. Hebat Ustazah Norhafizah. Banyak air mata ini tumpah. Kerdilnya aku pada Sang Pencipta.

Kepala mula ligat berfikir. Di mana aku? Siapa aku? Alangkah berdosanya. Dosa di dalam rumah tidak mampu ku hindar. Ini lagi di luar rumah. Walaupun bukan kutanggung dosa dosaku, apakah aku tidak bertanggungjawab?

Apakah sudah kuselesaikan amanahku Allah terhadap sang anak? Teringat saat aku sering marah marah padahal dia tidak mengerti. Apakah cukup apa yang aku beri kepadanya?

Teringat serba ringkas intipati surah al-waki'ah. Apakah akan ku terima buku catatan amalan ku dengan tangan kanan? Atau tangan kiri?

Berubah. Senang cakap. Susah nak buat. Mampukah aku? Tuhan bantu lah permudahkan. Jangan susahkan.

Apakah ada nyawa yang lain di dalam ku? Kalau ada. Ku mohon perempuan. Apakah aku membawanya ke jalan yg benar. Supaya permata permata ini terhindar melakukan apa yang telah aku lakukan. Kecil atau besar.

Astaghfirullah hal azim.
Astaghfirullah hal azim.
Astaghfirullah  hal azim.

Bajuku basah lagi.


No comments:

Post a Comment